2019 gaat de boeken in als een jaar waarin Tesla (alweer) alle verkooprecords in Nederland breekt.

  • Beste verkopende model

De Model 3 is verreweg de best verkopende auto van 2019. Alleen in de maand December werden er al meer dan 12.000 op kenteken gezet en in het hele jaar net geen 30.000. De nummer 2 van 2019 (de Volkswagen Polo) had het hele jaar nodig om ruim 12.000 auto’s te verkopen. Er werden dus in December bijna meer Model 3’s op kenteken gezet dan er in het hele jaar Polo’s op kenteken gezet zijn. Met deze cijfers is het zelfs zo dat er geen enkel ander model is geweest de afgelopen 10 jaar wat zoveel auto’s in 1 kalenderjaar heeft verkocht.

  • Plaats in de top 3 van merken

Met in totaal bijna 31.000 verkochte auto’s staat Tesla dit jaar in de top3 van bestverkopende merken in Nederland. Na volkswagen (ruim 47.000) en Opel (ruim 32.000). In totaal rijden er in Nederland op dit moment 47.538 Tesla’s rond.

In onderstaande grafiek worden de aantallen per bouwjaar getoond. De jaar-over-jaar groei was vorig jaar 160% en is dit jaar 250%

Dit houdt in dat er dit jaar 10 keer zoveel Tesla’s rondrijden in Nederland dan 2 jaar geleden. Door de wijziging in de regels mbt de bijtelling zijn de model S en de model X wel flink in populariteit gedaald. Waarschijnlijk zijn in de eerste maanden nog wat voorraadmodellen die al op kenteken gezet waren in 2018 uitgeleverd waardoor de verkopen het eerste halfjaar enkele tientallen betrof. In de tweede helft van het jaar zijn echter deze verkopen ook weer aangetrokken. Uiteindelijk zijn er van beide modellen ongeveer 500 verkocht.

Wat wij ervan denken:
Fantastische cijfers natuurlijk. Aan het begin van het jaar waren er nog wat twijfels of er echt zoveel interesse in de Model 3 zou zijn of dat als de eerste lichting reserveringen geleverd waren de vraag zou opdrogen. Het tegendeel lijkt waar. Er zijn steeds maar meer verkocht. Wel moet aangetekend worden dat de rush aan het eind van het jaar wel te maken had met de veranderende belastingregels in 2020. Er is dus een grote kans dat er begin volgend jaar weer even een flinke dip ontstaat. Ik verwacht dat er ook veel leasemaatschappijen in December nog veel auto’s op kenteken gezet hebben die in de eerste maanden nog naar gebruikers gaan.
Wat jullie ervan denken: